Waves of Resonance
Sound / work in Progress
Waves of Resonance features marine sounds that combine anthropic (human-made) noise, with natural and biological sounds recorded in the North Sea and the Arctic. By bringing to life sounds that are typically inaudible to human ears, Waves of Resonance aims to stir deep emotions like awe, which is known to strengthen our connection to nature and encourage pro-environmental behaviours. This project is the result of a scientific collaboration rooted in research on the emotional impact of marine sounds. It is developed in partnership with environmental psychologist Marine Severin and acoustic ecologist Clea Parcerisas, in the context of the European Marine Board’s EMBracing the Ocean artist-in-residence program, which is an activity under the UN Decade of Ocean Science for Sustainable Development.
The sound piece includes a diverse range of natural marine sounds and anthropic (human-made) noise. Some of the marine recordings were made in collaboration with Clea Parcerisas and the acoustics team at the Flanders Marine Institute (VLIZ) in the North Sea. The recordings were captured using a variety of microphones, including hydrophones and geophones, revealing multiple acoustic dimensions of marine environments. From the North Sea, the sound piece features sounds of waves, birds, jackhammer fish, crustacean stridulations, and dolphin whistles. Arctic sounds include seal moans, the rubbing and melting of sea ice, air bubbles escaping from melting glaciers, as well as various water and wave sounds. Anthropic noise includes boat sounds from both regions, as well as metallic impacts and pile-driving sounds from the North Sea.
The sound montage of Waves of Resonance is influenced by research on the emotional impact of marine sounds. This study, conducted in collaboration with Marine Severin, is based on workshops involving a diverse range of participants in the UK, Belgium and France.
For more information, please contact eliseguillaume.studio@gmail.com
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Waves of Resonance
Oeuvre sonore, travail en cours
Le projet sonore Waves of Resonance est réalisée avec des sons marins, notamment des bruits anthropiques, des sons naturels et biologiques enregistrés en mer du Nord et dans l’Arctique. En dévoilant des sons généralement inaudibles à l'oreille humaine, cette œuvre vise à susciter des émotions profondes, telles que l’émerveillement et l’admiration — des sentiments reconnus pour renforcer notre lien avec la nature et inspirer des comportements pro-environnementaux. Waves of Resonance est le fruit d'une collaboration scientifique, issue des recherches sur l'impact émotionnel des sons marins. En partenariat avec la psychologue Marine Severin et l’écologue en acoustique Clea Parcerisas. Le projet est réalisé dans le cadre du programme de résidence EMBracing the Ocean organisé par European Marine Board, qui est une activité liée à la Décennie des Nations Unies pour les sciences océaniques au service du développement durable.
Le paysage sonore inclut une gamme de sons naturels et de bruits anthropiques. Une partie des enregistrements marins a été réalisée en collaboration avec Cléa Parcerisas et l'équipe d'acoustique de l'Institut marin des Flandres. Les enregistrements sont captés à l'aide d'une variété de microphones, notamment des hydrophones et des géophones, révélant des dimensions acoustiques occultes des environnements marins. Depuis la mer du Nord, on retrouve les sons des vagues, les chants des oiseaux, les sons des poissons marteaux, les stridulations des crustacés et les sifflements des dauphins. Les sons de l’Arctique comprennent les gémissements des phoques, les frottements et la fonte de la banquise, les bulles d'air s'échappant des glaciers en fonte, ainsi qu'une variété de sons d'eau et de vagues. Les bruits anthropiques incluent des sons de bateaux provenant des deux régions, ainsi que des impacts métalliques et des bruits de battage de pieux dans la mer du Nord.
Le montage sonore résulte d'une recherche approfondie sur l'impact émotionnel des sons marins. Cette étude, menée en collaboration avec Marine Severin, repose sur des ateliers de recherche mené en Belgique, en France et au Royaume-Uni.
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